Anda Penggemar Air Batu? Read THIS!

Assalamualakum semua
Pheww lamanya aku tak update blog. Idea tu ada tapi entah ah. By now, weekend pun rasa macam malas je nak buka laptop walaupun sebelum ni tak sah kalau tak jejak pukul 3 pagi. Tapi sekarang, lebih rasa yang masa yang saya gunakan untuk buka laptop tu lebih baik saya guna untuk tidur. Hahahahaha buruk perangai. K boleh tahan panjang saya punya muqadimah harini. Okay sambung entry. Firstly nak tanya, adakah anda penggemar
?????????
Kalau betul, teruskan baca. Kalau bukan pun baca lah. Tambah pengetahuan. Jujur, sejak dua menjak ni, Mira memang suka makan ais. Tambah lagi nak buat ais tu senang je. Isi air dalam benda alah putih kotak-kotak tu, masuk dalam fridge, lepas 5,6 jam datang balik dekat peti sejuk, pulas tempat turun ais cube tu. Kalau satu hari tu, tak lari 7,8 ketul lah. Kadang-kadang makan macam lollipop.. Sometimes, kunyah. 
Sebenarnya Mira tahu yang tabiat ni tak elok, but what to do. Im trying. Target lepas ni, nak control makan ais. Kalau satu hari 2,3 ketul okay lah kot. Gasak aku order ais suam je ah kat kedai lepas ni. And start habit tak elok ni jadi, Mira try google pasal tabiat makan ais ni. Memang most of the article yang saya baca memang semua kata ais ni tak elok lah. Ini saya pun tahu. Cikgu pun pernah cerita sebenarnya. Feeling-feeling takut tu dah ada.
Okay, nak share sikit lah apa yang saya dah baca. Dan serious, dah taubat 70 % makan ais. 
Kesan buruk air batu / ais ini kepada badan kita amat memudaratkan sebenarnya, terutama sekali selepas kita makan. Air batu yang sejuk tersebut secara tak langsung akan membekukan makanan berminyak di dalam perut kita sekaligus melambatkan proses penghadaman.

Apa jadi kalau makanan dibekukan di dalam perut? 

Bila makanan dah terbeku dalam perut, ianya akan membentuk sebagai lemak dan akan bertindak menyempitkan saluran saluran di dalam badan kita. Bila dah sempit, makin terkumpul la akan beliau lemak lemak tersebut. Konklusinya badan kita akan menjadi gemuk dan akan terdedah kepada pelbagai penyakit berbahaya Lagi satu kalau kita selalu jugak minum minuman berais ni, badan kita akan cepat mengah/ penat. Ini dek kerana air batu tadi telah memperlahankan fungsi peparu kita untuk menukar gas oksigen kepada karbon dioksida.
Source: http://sumbatparok.blogspot.com/2012/11/kesan-buruk-air-batu.html

Berdasarkan apa yang saya dapat tu, okay memang betul lah. Macam pagi tadi, baru lari satu padang, semput dia macam lagi 7 round. Memang selama ni saya lari slow dan boleh kata saya orang terakhir yang akan sampai kalau cikgu suruh lari. Tapi yang ni lain macam sikit, baru lari sikit dah cakap penat. Sedih.

Penyakit yang mungkin boleh berlaku dalam sebuah minum air ais sejuk: 
Penyakit jantung
Kanser
Senak
Refluks asid
Cirit-birit
Hipertensi
Penyakit kulit
Strok
Sakit perut
Usus sindrom cepat marah
Sakit kepala (migrain)
Pembekuan otak
Sakit gigi
Gusi jangkitan

Source: http://www.duniarealiti.com/2012/04/inilah-kesan-suka-minum-air-sejuk.html#axzz2PbPyDiIJ

Baru dapat sikit info tu je, saya dah tak sanggup nak google dah. Cukup lah tu sikit. Cuak tahap tak ingat dah ni. Esok ada class pukul 8.30 dan saya tahu sepatutnya saya dah tidur sekarang. Okay okay last nak cerita. Ada masa nanti, buka link ni http://mforum1.cari.com.my/archiver/?tid-463041.html.

Kalau tak insaf juga sikit macam saya ni, tak tau nak cakap apa dah. Kalau pasal kesihatan ni, tak kira lah awak umur berapa sekali pun. Tapi kalau memang maut nak menjemput, dah tiba masa kita, kita kena pergi juga. Jaga kesihatan kita sebaik mungkin. Kita cuba sebaik mungkin. Elakkan benda yang boleh memudaratkan kesihatan okay.

Sebelum tidur, jangan lupa basuh kaki, baca doa tidur tu dengan ayat Kursi.
Assalamualaikum. Selamat malam @>

10 different thinking:

said...

mymy pengemar ais batu .. takutnya ..

said...

bhyenye..tkut plk nk minum.

said...

Alohh.. fevret lissa pulak air batu nehh.. ==" kena stop laa lpas nehh..

said...

amalkan minum air suam lepas makan :) perut akan rasa selesa

said...

Perghhhhhhh...banyak keburukan makan ais batu ne.Seb baik cik bukan penggemar nye :)

said...

nice post, sesuai untuk ziha. dia suka makan air batu ni, hee :)

said...

better berhati-hati kan? :)

said...

dh kurg minat..skang suka minum air suam

said...

Omg !! Bru jew td ratah air batu..hurmm..nmpaknye kene stop la jwbnye ;-(

said...

alahai sedih pulak kite hmmm saye pengemar mkn ice ni hmmm hahahha..patutlah parent marah bile kite mkn ice nihhh :'(

Post a Comment

Awak nak comment kan? Comment elok-elok tau. Tak mau marah-marah saya. InsyaAllah saya akan reply comment awak semua :')

 
Terima Kasih Allah | Template Edited by Mira Mashimaaru